mandag 30. mars 2009

Intervju med en ulovelig arbeider

Det har seg slik at det er en person i min familie som jobber svart. Vedkommende er litt over 20 år og holder til på Sørlandet. Av hensyn til mitt familiemedlem og hans sikkerhet så ønsker jeg ikke å utdype hans privatliv nærmere. Siden jeg og han ikke hadde muligheten til å møte hverandre ansikt til ansikt tok vi intervjuet over telefon. Selv om vi hadde en løssluppen tone med tanke på at vi er i nær slekt føler jeg likevel at intervjuet fikk faglig kvalitet. Jeg hadde på forhånd klargjort enkelte av spørsmålene mens enkelte andre kom jeg på i farten som følge av stemningen vi utviklet. Intervjuet varte i noen minutter. Grunnen til at det ikke ble lengre skyldes at intervjuer måtte på jobb og at intervjuobjektet var en smule fyllesyk.

Hvor lenge har du jobbet svart?

Jeg har jobbet svart i cirka 7-8 måneder nå. Starta å jobbe hos faren til en kompis av meg etter at jeg var ferdig med militæret siden jeg ikke viste og er heller ikke helt 100% sikker på hva jeg vil utdanne meg til.

Så hvorfor jobber du svart? Hvorfor får du ikke fikset opp i det så du får styrket dine rettigheter som arbeidstaker?

Vel…han som jeg jobber hos har jeg kjent siden jeg var liten, fra jeg lekte med sønnen hans som liten. Og når jeg kom hjem fra militæret så hadde jeg ikke noen jobb å gå til før han spurte meg om jeg ville jobbe litt for ham. Jeg takket ja til dette og siden starten hvor jeg bare jobbet et par ganger i uka så jobber jeg så å si hver dag nå. Jeg vet at jeg burde spørre om å få en kontrakt, men samtidig så vil jeg ikke tirre sjefen og dermed risikere å miste jobben. For det er en ganske digg jobb tatt i betraktning hvor mye jeg tjener.

Hva er det jobben din går ut på?

Er en lagerjobb. Driver og bærer litt saker hit og dit.

Hvor mye er det du tjener på denne lagerjobben din? 

Ehh…det ønsker jeg ikke å gå i detalj i, men det er litt mer enn det du tjener på å sitte i kassa for å si det sånn.

Har du tidligere jobbet hvit før?

Ja når jeg var på din alder så jobbet jeg og i en matbutikk. Greit nok det. 

Så du frykter ikke konsekvensen av det å jobbe svart?

Nei egentlig ikke. Bedriften til han jeg jobber for omsetter for så lite tatt det store bildet i betraktning så jeg tror ikke myndighetene bryr seg så mye egentlig. Det som jeg frykter litt er hvis det skulle skje noe, en ulykke eller noe. Jeg kommer nesten ikke til å få uførepensjon fra staten siden matbutikk jobbinga ikke innbrakte mye. Men hvis jeg hadde hatt kontrakt og noe hadde skjedd så ville jeg vel nesten ikke fått noe da heller siden jeg er så ung. 

Så har jeg et spørsmål helt til slutt. Tror du at du kommer til å jobbe hvit igjen?

Ja helt klart. Satser på å komme inn på skole nå til høsten og da må jeg flytte på meg. Da blir jeg enten heltidsstudent eller kommer til å få en deltidsjobb. Men da kommer jeg ikke til å ha noe særlig kontakter som kan skyve en kontrakt under bordet. Må nesten holde meg til regelverket da. Uansett så tror jeg ikke det blir noe stress å måtte starte å betale skatt og sånne avgifter igjen. Verden vil nok fortsatt gå rundt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar